ODA AL MIOP

Tot i la meva respectable miopia, no només física, sinó la més greu de totes les miopies, la miopia mental, m'atreveixo a dir "És quan viatjo que hi veig clar". Bo i desitjant que el què és defecte en llunyania esdevingui virtut en proximitat.

ReCOrrEguT MioPIc, 18 de febrer del 2009: Cabardisses, Uzonastan - Hipercapital pseudocatalana - Catalunya Nord - Franca per baix - Italia per dalt - Eslovenia reposada - Croacia en tam tam - Bosnia impactant - Serbia expectant - Bulgaria sofianosa - Turquia amb nata - Iran a ritme de Garrotin dels Mullahs - Pakistan volant - India arribant - i a LADAKH
ESTANT...del maig fins mitjans de juriol - quan em vaig exiliar amb els tibetans de Dharamsala fins a... diguem mig octubre - des que estic vivint per un temps tan japonesament com puc - FI (d'aquesta edició): 14 de gener del 2010

dissabte, 19 de setembre del 2009

Vides tibetanes a l'exili (I) - Jo: en Jamyang N.



EL PASSAT

Vaig neixer el 1984 al petit poble d'Athog, a la provincia de Kham, a l'est del Tibet. Tinc dos germans i dues germanes. Tots ells, junt amb els meus pares, encara viuen alla.

Un dels capitols mes tristos de la meva familia va ser l'assassinat d'un meu oncle, un vell monjo budista que vivia en un monestir proper a casa nostra i d'on gairebe no en sortia mai degut a la seva salut. Un dia, uns quants comunistes xinesos, no militars sino defensors del Partit Comunista, van entrar entrar al seu monestir per rebentar tot el que trobessin pel seu davant. Van entrar a l'habitacio del meu oncle i el van assassinar sense cap rao. No havia participat ni en cap manifestacio que els haguessin pogut fer servir d'excusa. No podia caminar massa i si ho feia, era amb l'ajut d'un basto.

Quan era al Tibet vaig anar uns quants anys a l'escola. Malauradament, no vaig tenir l'oportunitat d'estudiar tibeta, la meva llengua materna.



CREUANT CAP A L'EXILI

Vaig creuar la frontera del Tibet al Nepal durant la tardor del 2004. Tenia 2o anys. Juntament amb 3 persones mes varem viatjar en cotxe de Lhasa fins a prop de la frontera. Des d'alla, amb l'ajut d'un guia, varem caminar durant 2 dies per poder arribar a territori del Nepal. El nostre principal problema durant aquells dies era la por que teniem de topar-nos amb soldats de l'exercit xines. Sortosament pero, no ens van veure.

Un cop arribats al Nepal, varem anar al Centre de Recepcio de Refugiats Tibetans, des d'on, com es fa amb tots els refugiats, ens van redirigir cap a la seu central dels refugiats que hi ha a Dharamsala, al nord de l'India.



PRESENT I FUTUR

Actualment encara estic vivint a Dharamsala, on em dedico a estudiar angles i espanyol. Si mai tinc l'oportunitat m'agradaria tornar al Tibet, amb tota la meva familia, i treballar-hi com a traductor.

No estic en contacte amb ningu de la meva familia. La policia i militars xinesos controlen les comunicacions. Si intento posar-m'hi en contacte els puc posar en perill i poden ser castigats.

Es dificil parlar sobre el futur del Tibet. Pero sigui com sigui, crec que la clau es si nosaltres, els joves tibetans, som capacos d'agafar la responsabilitat i de dedicar-nos a treballar seriosament pel nostre futur. Crec que nomes d'aquesta manera podrem aconseguir que el Tibet sigui lliure.

Espero que tots vosaltres podeu entendre perque estic escrivint sobre tot aixo. Vull dir que... tots nosaltres tenim la responsabilitat de protegir els drets humans. Tots som essers humans.


Estimats lectors, perdoneu-me per si us he fet malgastar el vostre temps.



Jamyang N.
Exiliat tibeta a Dharamsala (Himachal Pradesh, India)

2 comentaris:

Tortamon ha dit...

Tashi delek,

a partir d'avui i durant els dies que vagin venint, sempre i quan vinguin, i fins que em piqui...callare.

Seran alguns amics tibetans els que us diran coses.

Viatger Motxiller: ja se per on vas...sobre el pais d'on arriba el 98% del turistam... es Isrlandia oi que si?!?!? A mi tb m'ha sorpres molt trobar tanta gent d'alla. Em pensava que estaven passant una crisi desbocant... (justament aquests dies encara n'hi ha mes pq es veu que ahir va ser el seu cap d'any...). Ara mateix n'hi ha una aqui al meu darrere que no se que coi brama...

Piotr de la Garrotxa: - ! --> No tinc paraules, pero no les tinc amb contundencia. Es a dir, la suma seria "hostia santa!" + "ai ai ai!"

Zutroy: es un honor, per mi i com sempre, rebre un "Va...Vinga!" de part del messies Juanjo. Jo crec que encara cardaria feina a l'equip.

Veina i osonastintencs: espero que balleu fort i de manera molt acompassada per Il Mercato di Musica Vivente di Vico.


Tortamonla

Anònim ha dit...

A tú Jamyang Nyima !! tens totalment
el nostre suport, rebutgem fins a la
fí tota mena de violéncia i descrimi
nació. Es repugnant que no et puguis
ni comunicar tranquilament amb la fa
milia per culpa de persones que no es
mereixen estar a aquest món, tots te
nim al mateix dret.

Anims i endevant. Totu.