ODA AL MIOP

Tot i la meva respectable miopia, no només física, sinó la més greu de totes les miopies, la miopia mental, m'atreveixo a dir "És quan viatjo que hi veig clar". Bo i desitjant que el què és defecte en llunyania esdevingui virtut en proximitat.

ReCOrrEguT MioPIc, 18 de febrer del 2009: Cabardisses, Uzonastan - Hipercapital pseudocatalana - Catalunya Nord - Franca per baix - Italia per dalt - Eslovenia reposada - Croacia en tam tam - Bosnia impactant - Serbia expectant - Bulgaria sofianosa - Turquia amb nata - Iran a ritme de Garrotin dels Mullahs - Pakistan volant - India arribant - i a LADAKH
ESTANT...del maig fins mitjans de juriol - quan em vaig exiliar amb els tibetans de Dharamsala fins a... diguem mig octubre - des que estic vivint per un temps tan japonesament com puc - FI (d'aquesta edició): 14 de gener del 2010

divendres, 31 de juliol del 2009

Els meus ultims dies ladakhis - Tortamon presentant a la seva familia (i III): el Meme i la Abi.

Foto - En Tashi Norbu! pencant en una claveguera d'un carrer del costat de casa.


En TASHI NORBU!: El meme, EL MEU AVI.

Rapat, amb arracada i sempre vestit amb la tunica oficial ladakhi, aquest era el meu avi. En Tashi Norbu! Els rumors deien que, el pare d'en Wangchuk (veure capitol anterior), tenia uns 82 anys. Trempat i cridant l'omnipresent "JULE!" a tort i a dret, es passava la vida pencant com si en tingues 18. O be, millor dit, com si en tingues 28, perque almenys els nanos de 18 anys de casa nostra no foten ni brot. Tan es aixi, que a les 6 del mati ja comencava feinejant. Tan amb els dzos (si barregem un yak amb una vaca i remenem fort, en principi, surt aquest fornit animal), com enfilat en una teulada sense pentinar el gat; tan pels camps de civada, com remenant ves a saber que del clavagueram de Leh...

Malgrat que no eren parents de sang amb la Zangmo, s'hi assemblava pel seu constant trafec amunt i avall, i per la seva bonhomia, tambe amunt i avall, i que tenia el seu punt algid tot sopant amb el turistam. No es tallava amb ningu. Aixi, mentre brandava la roda d'oracio de tot bon budista, seguint sempre la direccio de les agulles del rellotge, de tan en tan deixava anar algun comentari en ladakhi que m'hagues agradat poder entendre millor perque de cop es fotia a riure sol o amb la seva germana...Que be... Ja m'agradaria arribar als 52 en el seu estat fisic i actitud afable.


!--> aquest simbol preten demostrar la potencia i vitalitat d'aquest senyor, aixi com els crits que fotia en repetir el seu nom una i altra vegada perque entres, es quedes, i fos recordat pel cervell del turista de torn.


La NORDIN: La abi, LA MEVA IAIA

Foto - Aqui tenim la casa Tsavo, la de la meva familia de Leh. No tinc un primer pla de la Nordin perque no li agradaven les fotos i aixi ho demostrava fotent-se a cridar d'una manera forca important. Malgrat tot, en aquesta panoramica general de la casa la podeu veure mentre estava treballant i resant alhora.


Vestida de manera tan oficial com el seu germa, en Tashi Norbu!, pero mes arrugada que els papers del financament (aprovats o sense aprovar) tenim a la Nordin. La seva feina pero, a simple vista, era un xic diferent: es tractava de passar-se tot el dia fent anar la mala (rosari) boleta a boleta (n'hi ha 108) tot repetint cada cop el mediatic mantra budista"Om Mani Padme Hum" (= La joia es en el lotus). El seu lloc de treball era en dos ambients de la propia casa: o a la cuina, al mati i al vespre; i al porxo, la resta del dia. No sortia mai de casa. I amb el ritme tranquil que et deuen imposar uns 87 anys a les espatlles, feia el repos que segurament ja li tocava despres d'un vida de feina diaria i tradicional que ha tocat a tota dona ladakhi fins al present. De tan en tan pero, encara feia alguna feineta com desgranar una mena de mongetes o donar 4 herbes a un vedell que voltava pel pati exterior de casa. Per be que la seva principal activitat o millor dit "missio autoimposada per ella mateixa", compatible amb fer anar la mala, era la de vigilar des del porxo. Vigilar, ves a saber que, pero vigilar. I sobretot demanar al turista que marxava "City? Market?" aixi...tot seguit i amb un accent iaistic en anlges molt divertit. Jo mai estava segur de que li havia de respondre perque no veia cap diferencia real entre la ciutat i el mercat, per mi tot era el mateix, la veritat. Pero sempre procurava respondre-li alguna de les dues opcions... aviam si li agradava.

El que si que li agradaven segur eren els platanos, que a vegades, si hi pensava i em veia amb cor de barallar-me pel preu amb el fruiter caixmiria de torn, li portava. Com les xocolatines, a la Nordin li entusiasmaven sengles productes tous. I a la seva dentadura no existent encara mes.


Albert Tortamonla


Perque el meu avi no va anar a Cuba sino al Ladakh!


JULE TSAVO! NGA DAKSA SKYOTLE!

5 comentaris:

Tortamon ha dit...

Tashi deleck a tothom!

Us escric des de Dharamsala, al nord de l'India, el poble del Dalai Lama, d'un futime d'exiliats tibetans, i d'un futime d'israelians com va sent tradicio els ultims anys.

Finalment es cert, em va costar, po vaig deixar el Ladakh i la meva familia que us he anat presentant ultimament...

Comentant alguns dels vostres ultims comentaris:

ANDREAS: no en tinc ni la mes remutissima idea de quin sera ell proper pas. Confiare cegament en els resultats de l'enquesta...

ILDE: bEnTorBAt siguis tu tambe en el mon del comentari. Espero que gaudeixis Turquia fortament. Dona records a l'arkadash Mustafa si estas de llet i el veus per algun bazaar d'Istambul...

GLOP i familia: els nostres destins, amb l'homonim pescallunatic es separen, fisicament. Emocionalment continuarem connectacts i ballant cancons de La Troba Kung-Fu dins d'aigues termals de temples hindus.

FRAU: un tallat descafeinat pero amb molt de sucre. Pere, deixa'l per alla on solia seure durant 17' en senyal de respecte envers mi, siusplau. Ah i clar...ja ho trobarem.

LA RESTA DEL MON: que gaudiu de les festes majors i dels bons totvespres d'istiu...


Ara, si em perdoneu, me'n vaig a meditar durant 10 dies...

Tashi deleck!

Tortamon ha dit...

Be, practicare la paciencia i esperare al proper torn del dia 15 del mes del gos per poder fer l'intensiu de meditacio... No he tingut lloc al centre. I es que es veu que hi ha molts yoguis per aquest mon de Deus...

Tashi deleck, aixo si.

Anònim ha dit...

dies de Sant Albert,
Felis siguis vailet!!
Aqui estem ja celebrant l'arribada del carquinyoli,i com no la festa major del poble. Nits de gresca al carrer cerveseta fresca i ballaruca per a fer passar la intensa calor d'estiu.
japo, jo ja hi aniria fer ceramica, es el país per excelencia del món ceràmic. quina de gelos germa.
un peto fort !!!!

Ilde ha dit...

Des de les nits fresquetes de “l'esnack” de Vic, a la Plaça Major, fent tertúlia amb uns companys, una abraçada de un palangana, qui si aniria al Japó.
Tu carda el que vulguis.
Una abraçada.

Anònim ha dit...

Ha estat un viatje macu, intens, conèixer a la teva familia adoptiva. Vaja, no sé si adoptiva, si més no la teva family ladakhiana!
Feia molts dies que estava lluny del teu blog i m'ha sorprès veure-hi a en Lopez compartint momento-chapati, heheheh! Saludus Albert!

Ahh, bentorbats els que s'endinsen en el món de la meditació... :D

Molta força i compassió
Pedro